"W dniu, w którym zaniechasz podróży - dotrzesz do celu"

Czym jest uważność?

Uważność, w języku angielskim mindfulness, to pełnia obecności. To stan umysłu, który jest w pełni obecny w trwającej chwili. Uważność to czujność na to, co się nam przydarza. Bycie świadomym całego bogactwa zdarzeń jakie ciągle dzieją się dookoła nas, bez osądzania, bez kategoryzowania na dobre albo złe, bez wybierania tych lepszych i odrzucania niechcianych. Dzięki uważności zdobywa się szeroką perspektywę, przestrzeń i dystans, a w konsekwencji zrozumienie i spokój.
wolno być - uważność w praktyce
„Uważność, to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, skierowanej na obecną chwilę i nieosądzającej. Taka uwaga wykształca wielką świadomość, jasność i akceptację bieżącej sytuacji. Budzi nas do faktu, że życie rozwija się tylko w pojedynczych chwilach. Jeśli przez wiele chwil nie jesteśmy w pełni przytomni, możemy nie tylko przeoczyć to, co najcenniejsze w życiu ale również możemy nie uświadomić sobie własnych możliwości rozwoju i przemiany”.
Prof. Jon Kabat-Zinn, twórca najbardziej znanego programu opartego na uważności MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction)

Trening oparty na uważności to terapeutyczna metoda redukcji stresu oraz poprawy jakości zdrowia i życia. To forma umysłowego ćwiczenia, skoncentrowanego na rzeczywistości, na zatrzymaniu nieustającego potoku myśli i skupieniu na świadomym przeżywaniu bieżącej chwili. To wreszcie próba koncentrowania się na rzeczach, które zwykle nie przykuwają naszej uwagi, a mogą być doskonałą lekcją na jej skupianie i próbę kontrolowania rozchwianego, poruszonego umysłu. Uważność oznacza możliwość świadomego przeżywania pojawiających się myśli, emocji i innych doświadczeń bez wypierania ich, ale też bez identyfikowania się z nimi. Można ją określić jako pełne doświadczenie chwili obecnej poprzez świadome kierowanie swojej uwagi na to, co się dzieje z nami i z naszym otoczeniem, zachowując jednocześnie akceptującą postawę wobec tego doświadczenia.

Moje publikacje

wolno być - uważność w praktyce